محل تبلیغ شما
بیماریسگنگهداری و اموزش

درمان اسهال سگ

علت و راه‌های درمان اسهال سگ

بعضی از سگ ها عاشق این هستند که با دیدن هر چیزی آن را در دهان خود فرو ببرند. اگر سگ شما هم از این دست از سگ هاست، علت بروز علائم اسهال در او شاید همین باشد. خوردن غذاهای فاسد و زباله، خوردن مدفوع، خوردن غذاهای خیلی شور، خبلی شیرین یا خیلی چرب، خوردن غذای بیش از حد نیاز، خوردن خوراکی‌ هایی که مقدار زیادی مواد شیمیایی و نگهدارنده دارند، همگی دستگاه گوارش سگ را دچار اختلال کرده و او را دچار نفخ و اسهال می‌ کنند.
توجه داشته باشید که شما به عنوان کسی که مسئولیت نگهداری یک سگ را به عهده گرفته، باید به خوراکی‌ ها و تغذیه سگ خود نظارت داشته باشید و اجازه ندهید هر چیزی که می بیند، وارد معده اش کند. در واقع با گفتن یک نه به حیوان خود و بررسی سالم بودن غذاهایی که می خورد، سلامتی حیوان خانگی خود را تضمین می کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم اسهال خطرناک سگ، علل بروز اسهال و غذاهای ممنوعه ای که برای سگ ها مضر هستند، آشنا کنیم.

علائم اسهال خطرناک در سگ ها

نگهداری از سگ کار ساده ای نیست، مخصوصا وقتی این حیوان دوست داشتنی و کوچک دچار بیماری می شود، به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد. در مواقع بیماری سگ ها باید تمام حواس را به او معطوف کنید و مدام وضعیت بیماری و مراحل بهبود او را چک کنید. اگر اسهال سگ بیشتر از دو روز طول بکشد، خطرناک است و هر چه زودتر باید نسبت به درمان او اقدام شود. علائم اسهال خطرناک عبارتند از: آبکی شدن مدفوع، وجود خون در اسهال، تیره شدن مدفوع، طولانی شدن بی حالی و سستی در سگ، افسردگی، بی اشتها شدن، کاهش وزن، تب، بی قراری سگ، بروز احساس درد در شکم حیوان، حرکت غیر عادی روده و مدفوع کردن در جاهای اشتباه. وقتی برای درمان اسهال او را نزد دامپزشگ می برید، دامپزشک پس از معاینه فیزیکی کامل حیوان و بررسی علائمی مانند تب و کم آبی، سوال هایی مبنی بر تغییرات و علائم بیماری از شما می پرسد‌.
آزمایش خون و ادرار و نمونه گیری از مدفوع برای کشف علت اصلی اسهال لازم است. با نمونه گیری از مدفوع مشکلات روده یا وجود عفونت انگلی در دستگاه گوارش سگ مشخص می شود. در بعضی از مواقع به انجام رادیوگرافی و پرتونگاری هم نیاز است تا درصورت وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش، دامپزشک نسبت به خارج کردن آن اقدام کند. دامپزشک حتما سن سگ را هم از شما خواهد پرسید، زیرا احتمال بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال در سگ های مسن بیشتر است.

درمان اسهال سگ

نوشته های مشابه

دلایل ابتلای سگ به اسهال

• ایجاد تغییر ناگهانی در رژیم غذایی سگ

تغییر ناگهانی در رژیم غذایی سگ یکی از مهمترین دلایل ابتلای سگ به اسهال است. اگر اخیرا برند غذای سگ خود را عوض کرده اید، احتمالا بدن حیوان این تغییر را با علائم گوارشی مانند اسهال بروز می دهد. سیستم گوارش سگ به مرور زمان به رژیم غذایی خود عادت کرده، به همین دلیل برای پیشگیری از اسهال باید تغییرات رژیم غذایی را به مرور زمان و به آهستگی ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید نوع غذا یا برند آن را عوض کنید، ابتدا مقداری از غذای جدید را با غذای فعلی مخلوط کنید و به مروز زمان حجم غذای جدید را نسبت به غذای قبلی بیشتر کنید تا معده حیوان با غذای جدید سازگار شود.

• وجود عادت های بد غذایی در سگ

همانطور که گفتیم بعضی از سگ ها عادت دارند، هر چیزی را که می‌ بینند، بخورند. همواره خوراکی های سگ خود را مورد بررسی قرار دهید.‌ اجازه ندهید که مدفوع، غذاهای پر نمک، پر شکر و پرچرب بخورد. شما به عنوان سرپرست سگ موظفید به او غذاهای سالم بدهید و خوراکی های مضر را در اطراف او قرار ندهید. بعضی از خوراکی ها حاوی مواد نگهدارنده و شیمیایی هستند، این مواد در ایجاد نفخ و اسهال موثر می باشند. هر ماده غذایی که گوارش سگ را دچار اختلال می کند، به عنوان غذاهای ممنوعه شناخته می شود و دادن آن به سگ ها ضرر دارد.

• تحمل نکردن بعضی از غذاها

معده بعضی از سگ ها به غذاهای چرب و مواد لبنی حساسیت دارد. این موضوع برای بسیاری از نژادهای سگ صدق می کند و اصطلاحا نمی توانند برخی از غذاها را به خوبی هضم کنند. میزان حساسیت به بعضی از غذاها در برخی از سگ ها بیشتر است. به عنوان مثال اکثر سگ ها قادر به هضم لاکتوز نیستند و خوردن ماده غذایی لاکتوز دار برای آن ها مضر است و یا مثلا سگ رتریور طلایی به وجود ماده گلوتن در گندم حساس است و باید غذاهای خشک بدون گلوتن به او بدهید. برای پیشگیری از اسهال حتما در مورد ویژگی های نژاد سگ خود اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بفهمید به چه موادی حساسیت دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از یک دامپزشک برای رژیم غذایی سگ خود کمک بگیرید.

• آلرژی به بعضی از غذاها

یکی دیگر از علل بروز اسهال در سگ ها آلرژی داشتن به برخی از غذاها است. اگر پس از خوردن یک ماده غذایی سگ شما دچار علائم اسهال شد، حتما این موضوع را بررسی کنید. بعضی از سگ ها به گوشت خوک، گوشت بره، گوشت خرگوش، گوشت گاو، گوشت ماهی، سویا، لبنیات و تخم مرغ آلرژی دارند و به محض خوردن آن ها دچار اسهال می شوند. برای پیشگیری از اسهال هر بار یکی از این مواد را از رژیم غذایی سگ حذف کنید و متوجه شوید که بعد از نخوردن کدام غذا اسهال نمی شود. با این کار به راحتی می توانید غذایی که سگ به آن آلرژی دارد، از رژیم غذایی او به کلی حذف کنید.

• وجود انگل در دستگاه گوارشی سگ

وجود انگل‌ های خطرناک و ترسناکی مانند کرم های قلابدار، کرم های حلقوی، کوکسیدیاها، جیاردیا در دستگاه گوارش سگ، از دیگر دلایل بروز اسهال در این حیوان می باشد. زمانی که سگ به مدت طولانی آب آلوده بخورد، یا به خوردن خاک و مدفوع علاقه مند باشد، به احتمال بسیار زیاد به زودی دچار انگل و مشکلات گوارشی خواهد شد. برای از بین بردن انگل های موجود در بدن سگ هر چه زودتر او را پیش یک متخصص حیوانات ببرید تا داروهای ضد انگل برای او تجویز کند.

• ورود اشیاء خارجی به بدن سگ

گاهی اوقات ممکن است سگ هر چیزی که می بیند، ببلعد. مثلا یک جوراب کثیف را به دندان بگیرد و بخورد. یا اسباب بازی های ریز، کاغذ و… را هم وارد دهان خود می کند.‌ خوردن اشیاء یکی دیگر از دلایل بروز اختلالات گوارشی مانند اسهال یا یبوست می باشد. وقتی جسم خارجی وارد معده می شود، بدن سگ تلاش می کند که جسم خارجی را پس از هضم کردن از بدن خارج کند. برای همین سگ دچار اسهال و درد می شود‌.‌ وقتی علائم اسهال سگ شدیدتر شد، حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید تا با بررسی های لازم در صورت وجود جسم خارجی در گوارش سگ آن را خارج کند.

• خوردن مواد و گیاهان سمی

گاهی اوقات سگ شما نه به غذایی آلرژی دارد، نه مبتلا به انگل است و نه جسم خارجی خورده است، بلکه یک ماده سمی وارد بدنش شده است. خوردن گیاهان تزئینی سمی مانند دیفن باخیا، آزالیا، خرزهره، آلوئه ورا نیز در اسهال سگ موثر می باشد. حتی خوردن مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، قارچ، زغال، داروها و شکلات نیز در اسهال و مسمومیت سگ تاثیرگذار است. مسمومیت برای سگ ها خطر زیادی دارد، به همین دلیل سگ مسموم را برای درمان به سرعت پیش یک دامپزشک ببرید.

• ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی

اگر سگ شما به همراه علائم اسهال دچار استفراغ، بی حالی، ضعف و تب نیز هست، به احتمال بسیار زیاد به یک ویروس یا باکتری آلوده شده است. ویروس کرونا، پارو ویروس، عفونت دیستمپر، باکتری سالمونلا بیماری های رایج در سگ هستند که با اسهال همراه است. برای درمان سریع سگ خود را به یک مرکز دامپزشکی ببرید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بیماری های ویروسی از یک سگ به سگ های دیگر سرایت می کند‌. در صورت بروز بیماری های ویروسی سگ بیمار خود را از سگ های سالم دور نگه دارید. در صورت تماس دست خود با مایعات و ترشحات بدن سگ بیمار، فورا دست خود را با مواد ضدعفونی کننده بشویید.

• فشارهای روحی و اضطراب در سگ

سگ ها حیواناتی وابسته، وفادار و احساساتی هستند. اگر در خانه زندانی شوند، اتفاقی برای صاحبشان بیفتد و یا احساس دلتنگی نسبت به صاحب خود داشته باشند، مضطرب می شوند و بدن آن ها این اضطراب و نگرانی را با اسهال نشان می دهد. همواره سگ خود را از عواملی که باعث استرس و اضطراب شدید در او می شود، دور نگه دارید. سگ ها را تنبیه نکنید و آن ها را با بردن به گردش به آرامش برسانید.

پی بردن به بیماری درونی سگ با بررسی مدفوع

رنگ مدفوع در حالت طبیعی و سلامت سگ به رنگ قهوه ای می باشد. در صورت تغییر رنگ مدفوع باید بفهمید که بدن سگ با یک مشکل جزئی یا یک بیماری روبرو شده است. سبز شدن رنگ مدفوع به معنی زیاد بودن فیبر و گیاهان در رژیم غذایی این حیوان است. مصرف گیاهان و فیبر اگر از حد عادی بیشتر شود، احتمالا سگ دچار اسهال خواهد شد. زرد شدن رنگ مدفوع هم نشان دهنده این است که تغییرات ایجاد شده در رژیم غذایی سگ با دستگاه گوارش او همخوانی نداشته است. بدبو شدن مدفوع نیز یک علامت خطر است. البته مدفوع در حالت طبیعی نیز بوی خوبی نمی دهد اما بدبو شدن و شدید شدن بوی مدفوع نسبت به دفعات قبلی، ابتلای سگ به بیماری‌ های عفونی را نشان می دهد. در چنین مواقعی حتما سگ خود را نزد یک دامپزشک ببرید تا مراحل درمان حیوان را شروع کند‌.

درمان اسهال توله سگ

اقدامات لازم برای درمان اسهال سگ

اولین اقدامی که برای درمان اسهال سگ باید انجام دهید، تامین آب از دست رفته بدن حیوان می باشد. سگ ها نیز مانند انسان در زمان ابتلا به اسهال مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می دهند. برای جبران آب از دست رفته حتما به سگ آب کافی بدهید. غذاهای حساسیت زایی را که معده سگ با آن ها سازگار نیست، از برنامه غذایی سگ حذف کنید. اگر با حذف غذاهای حساسیت زا درمان اسهال سگ موفقیت آمیز نبود، حتما حذف غذاهای گلوتن دار و حاوی لاکتوز را امتحان کنید. گاهی اوقات حجم زیاد غذا هم در بروز اسهال موثر است.
کم کردن حجم غذا از وارد شدن فشار به معده و دستگاه گوارش سگ جلوگیری می کند. حجم غذا و دفعات غذا را کاهش دهید‌. سینه مرغ بدون پوست پخته شده را با کمی برنج پخته مخلوط کنید.‌ این ترکیب را با نسبت دو سوم به غذای همیشگی سگ خود اضافه کنید تا درمان اسهال سگ کامل شود‌. پس از بهبودی سگ رژیم غذایی را به حالت قبلی برگردانید. با دادن غذاهای حاوی پروبیوتیک باکتری‌ های مفید وارد دستگاه گوارش سگ خواهد شد. این باکتری ها التهاب ناشی از اسهال را درمان می کنند. اگر با تمام اقداماتی که انجام دادید تا دو روز سگ شما درمان نشد، حتما برای درمان اسهال سگ به یک دامپزشک باتجربه‌ مراجعه کنید تا دامپزشک با انجام آزمایش خون، ادرار و مدفوع به بیماری اصلی سگ شما پی ببرد.

در این مقاله سعی کردیم همه اطلاعات مورد نیاز در مورد علائم اسهال، دلایل اسهال و راه های درمان اسهال سگ را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله کمال استفاده را برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا