محل تبلیغ شما
گربهنگهداری

گربه چگونه از بچه هایش نگهداری میکند؟

بچه‌ گربه هایی که تازه متولد می شوند یکی از جذاب ترین و بامزه ترین موجودات دنیا هستند. به طور کلی روند متولد شدن بچه گربه ها بسیار هیجان انگیز و جالب است. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه نگهداری و مراقبت بچه گربه ها توسط مادرشان صحبت کنیم.

نگهداری از بچه گربه ها بلافاصله پس از تولد

گربه مادر برای به دنیا آوردن بچه های خود به دنبال یک مکان راحت و ساکت می گردد. شما می توانید به گربه مادر در پیدا کردن یک محیط دنج و مناسب کمک کنید. با درست کردن یگ جعبه و گذاشتن یک حوله لطیف و نرم در داخل آن گربه مادر را برای زایمان آماده کنید. این جعبه باید در یک مکان تاریک و کاملا ساکت قرار گیرد. بلافاصله بعد از زایمان و به دنیا آمدن بچه گربه ها گربه مادر آن ها لیس می زند.‌ با این کار مایع آمنیوتیک موجود روی بدن و صورت بچه گربه ها را به خوبی پاک می کند. پس از گذشت چند دقیقه شروع به خوردن جفت و بند ناف بچه گربه ها می کند. تمام این رفتارهای عجیب از سوی گربه مادر کاملا طبیعی می باشد. تمام گربه سانان هنگام به دنیا آوردن فرزندان خود علاقه زیادی به حفظ حریم خصوصی دارند. این حیوانات به صورت غریزی می توانند از بچه های خود نگهداری و مراقبت کنند. اما در بعضی از مواقع که گربه نتواند از پس این کار بر بیاید، شما باید به او کمک کنید. گاهی از اوقات گربه مادر بعد از به دنیا آمدن گربه ها از لیس زدن بدن و صورت آن ها خوددارای می کند، شما می توانید با استفاده از یک حوله پارچه نرم مایع آمنیوتیک موجود در سطح بدن بچه گربه ها را پاک کنید. به ازای هر یک از بچه کربه ها یک جفت وجود دارد. با شمردن تعداد جفت ها و بچه ها گربه مطمئن شوید که همه جفت ها از بدن گربه مادر خارج شده است. در صورت کم بودن تعداد جفت ها بلافاصله باید گربه را نزد یک دامپزشک ببرید تا جفت یا جفت های باقی مانده در یدن گربه مادر را خارج سازد. البته احتمال این که گربه مادر جفت را خورده باشد، وجود دارد. گربه های دو قلو در رحم گربه مادر دارای یک جفت مشترک هستند. به این نکته نیز توجه داشته باشید.

دو عدد بچه گربه

نوشته های مشابه

نحوه مراقبت از بچه گربه ها در هفته‌های اول به دنیا آمدن

بچه گربه ها در هنگام متولد شدن قادر به دیدن و شنیدن نیستند. به همین دلیل برای پیدا کردن سینه گربه مادر و خوردن شیر از غریزه خود استفاده می کنند. بچه ها گربه ها قادرند بوی شیر مادر خود را به خوبی حس کنند. با وجود حس ذاتی و غریزی به محض برخورد پستان گربه مادر با بدن بچه گربه ها، آن ها شروع می کنند که سینه مادر را میک بزنند. چنانچه یکی از بچه ها قادر به پیدا کردن سینه مادر نباشد، خود گربه فرزندش را به سمت سینه اش هدایت می کند. بچه گربه های نوزاد تا دو ساعت پس از تولد از سینه مادر خود شیر می خورند. شیر خوردن تا یک روز باید ادامه داشته باشد. در صورتی که تعداد نوزادان از تعداد پستان های گربه مادر بیشتر بود، بچه ها را جا به جا کنید تا به همه آن ها به اندازه کافی شیر برسد. تا چند روز بعد از تولد نوزادان گربه مادر مدام آن ها را تمیز می کند. با لیس زدن شکم و مقعد بچه ها به آن ها کمک می کند که محتویات داخل دستگاه گوارش خود را دفع کنند. برای کمک به گربه مادر و تحریک گربه ها جهت دفع می توانید حوله های کثیف داخل کارتن را که با ادرار گربه ها آغشته شده بردارید و یک حوله تمیز را جایگزین کنید. بچه گربه ها بعد از این بتوانند به صورت آزادانه روی پاهای خود حرکت کنند، نیاز نیست که برای ادرار یا مدفوع کردن به آن ها کمک کنید. برای بزرگ کردن بچه گربه های بدون مادر شما باید به جای مادر به آن ها کمک کنید که دفع ادرار و مدفوع را به راحتی انجام دهند. برای این کار با استفاده از یک پارچه یا حوله مرطوب و گرم مقعد نوزادان را پاک کنید.

چهار بچه گربه

رها کردن لانه توسط بچه گربه برای کشف کردن محیط

پس از اینکه سه هفته از تولد بچه گربه ها گذشت، این موجودات کشف محیط اطراف خود را شروع می کنند. در سن سه هفتگی گربه مادر به بچه گربه هایش کمک می کند که اجتماعی شوند و آن ها را تشویق می کند که در تمام محیط اطراف خود به گشت و گذار بپردازند. زمانی که از گربه ها مادر صداهای عجیب و غریب به گوشتان رسید باید متوجه شوید که او در حال صدا کردن بچه هایش است. بچه گربه در سن چهار هفتگی قادرند که به خوبی روی دو پای خود بایستند و راه بروند. در سن شش هفتگی می توانند به راحتی از روی درخت بالا بردند و از همانجا به پایین بپرند. در همین سن گربه مادر به بچه های خود استفاده از خاک اطراف خود را آموزش می دهد. سن از شیر گرفتن نوزادان گربه چهار هفتگی است‌. بعضی از گربه ها تا سن دوازده هفتگی به بچه های خود شیر می دهند. گربه ماده تا دوازده هفتگی به بچه های خود رسیدگی کرده و با آن ها بازی می کند. اگر بچه گربه ها مادر ندارند شما باید تا سن شش هفتگی با دست های خود به آرامی بچه گربه ها را ناز و نوازش کنید، بغل کنید و با لمس بدن آن ها کمک کنید  تا آن ها را به خود عادت دهید.

مراقبت از گربه مادر پس از زایمان

گربه سانان به صورت غریزی پس از زایمان خود می توانند از خود به خوبی مراقبت کنند‌. گربه مادر بعد از به دنیا آوردن بچه هایش به صورت مداوم به نظافت و تمیز کردن بدن خود می پردازد. این تمیز کردن باعث می شود که خون زیادی از واژن گربه به اطرافش نریزد. گربه 24 ساعت بعد از زایمانش ممکن است هیچ آبی و غذایی نخورد زیرا به صورت غریزی از رها کردن بچه هایش خودداری می کند‌. برای اینکه گربه مادر احساس راحتی و آسایش داشته باشد، مقداری آب و غذا به همراه یک جعبه خاک در خارج از کارتنی که نوزادها در داخل آن هستند، قرار دهید. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که در صورت بیمار شدن گربه مادر بعد از زایمان چه باید کرد؟‌ گربه ها بعد از زایمان ممکن است به مشکل ورم پستان ها دچار شوند. این بیماری بر اثر عفونت کردن غدد پستان اتفاق می افتد. برخی دیگر از گربه های مادر پس از زایمان دچار عفونت رحم می شوند. در چنین مواقعی که احساس کردید گربه مادر یا بچه گربه ها مریض هستند و سلامتیشان در خطر است، بلافاصله آن ها را پیش یک دامپزشک ببرید تا مراحل درمانشان به خوبی طی شود.

بچه گربه های خوشحال

رفتارهای تهاجمی گربه مادر پس از تولد بچه گربه ها

بعضی از گربه های ماده قبل از مادر شدن رفتاری دوست داشتنی و مهربان دارند اما به محض اینکه باردار شده و نوزادهای آن ها متولد شد، مانند یک ببر با خشم و به صورت تهاجمی رفتار می کنند. در چنین مواقعی اصلا نباید نگران باشید زیرا رفتارهای تهاجمی و خشم گربه های ماده بعد از زایمان یک موضوع کاملا طبیعی است که بر اثز تغییرات هورمونی در بدن این حیوان ایجاد می شود. نه تنها گربه بلکه در اکثر پستانداران برای محافظت از نوزادان هورمون ها فعال می شوند و مادر با رفتارهای تهاجمی از بچه های خود در برابر آسیب های خارجی مراقبت می کند. اگر بخواهید به بچه گربه ها نزدیک شوید و با آن ها بازی کنید، بلافاصله با واکنش مادر آن ها مواجه خواهید شد. برخی از گربه ها زمانی که احساس می کنند جان بچه گربه ها در خطر است و امنیت کافی ندارند، به صورت غریزی بچه های خود را می کشند. برای ایجاد احساس امنیت در گربه مادر سعی کنید که محیطی امن برایش فراهم کنید. رفت و آمدهای خود را به سمت لانه گربه محدود کنید که از بروز رفتارهای تهاجمی در این حیوان جلوگیری شود. شاید بپرسید مناسب ترین سن برای جدا کردن گربه مادر و بچه گربه ها چه سنی است؟‌ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این موضوع به شرایط گربه ها وابسته است. بعضی از گربه ها به دلایل مختلف از پذیرفتن فرزندان خود ممانعت می کنند و بچه گربه ها بدون سرپرست رها می شوند. در این مواقع انسان موظف است که از بچه گربه ها نگهداری و مراقبت کند‌. کارشناسان و دامپزشکان اعتقاد دارند که بهترین سن برای جدا شدن گربه مادر و بچه هایش سن شش هفتگی می باشد. البته تجربه نشان می دهد گربه هایی که به همراه مادرشان به زندگی ادامه می دهند، نسبت به گربه های دیگر رفتارهای اجتماعی مناسب تری دارند‌. انسان ها باید از دوران کودکی با نوازش های خود بچه گربه ها به خود عادت بدهید.

در این مقاله شما را نحوه نگهداری از گربه ها پس از تولد، نحوه نگهداری از بچه گربه ها در هفته های اول تولد، رها کردن لانه توسط بچه گربه برای کشف محیط، نحوه مراقبت از گربه مادر پس از زایمان و دلیل رفتارهای تهاجمی گربه مادر پس از تولد بچه ها صحبت کردیم. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مطلب کمال استفاده را برده باشید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا