محل تبلیغ شما
بیماریسگ
موضوعات داغ

افسردگی در سگ ها

افسردگی در سگ با انسانها علائم کم وبیش یکسانی دارد.روش های بسیاری برای فهمیدن افسردگی در انسان ها وجود دارد ،شاید غذای کمتر یا زیادتری بخورند تا موانع فکری در ذهن خود را فراموش کنند.
سگ ها به صورت کلی در بیات احساسات خود بسیار عمیق هستند ،هم شادی و هم غم را می توانند درک و تجربه کنند.احساسات سگ ها فقط به این دو حس خلاصه نمی شود بلکه احساسات پیچیده تر آن مانند غرور،شرم و حتی حسادت را نیز تجربه می کنند.تشخیص افسردگی در سگ ها کمی دشوار است.

علائم افسردگی در سگ ها

افسردگی در سگ ها میتواند علائم مختلفی داشته باشد که معمولا شامل تغییر در رفتار و سطح انرژی سگ شود.این بیماری می تواند بر اثر تغییر در روش زندگی یا تجربه از دست دادن صاحب خود یا دوستانی که برای خود دارد یا بیماری ایجاد شود.برای درمان موثر باید به علت افسردگی پی ببرید و تغییراتی را برای کاهش سطح ناراحتی سگ خود ایجاد نمایید.حتما در تشخیص افسردگی سگ خود از دامپزشک کمک بگیرید تا نتایج بهتری داشته باشید.
افسردگی در سگ ها گاهی با بی تفاوتی و بی حالی ظاهر می شود و گاهی هم ممکن است پرخاشگر شود و از خانه فرار کند.
علائم بالینی افسردگی سگ ها کاملاً مشابه انسان است مثل: بی حالی، بی تفاوتی،امتناع از غذا،خواب آلودگی
البته این موارد از علائم حاد افسردگی می باشد چنانچه این موارد را به صورت پایدار و بیش از 2 روز طول کشید،سگ باید توسط دامپزشک معاینه شود.

علائم افسردگی در سگ ها

نوشته های مشابه

تغییر در زبان بدن و حالت های چهره

سگ ها معمولا از طریق زبان بدن و حرکات و عادات روزانه صاحبان خود را از منظور و مفهوم خود آگاه می کنند. به همین دلیل افسردگی سگ ها ها را بلافاصله و به سادگی از تغییرات ایجاد شده در حالات چهره و رفتارهای روزمره آن ها می توان تشخیص داد. افسردگی آن ها با علائمی مانند کم شدن اشتها، گوشه گیری، بی حالی، کاهش شدید وزن، ضعیف شدن و ناتوانی مفرط، نوشیدن آب کم، نخوردن غذا بروز پیدا می کند. سگ های افسرده با زول زدن به در و پنجره و اطراف خود زندگی کاملا یکسان و تکراری را سپری می کنند.

 از دست دادن شور و ذوق

سگ های زرنگ و بازیگوشی که همواره به بازی و جنب و جوش مشغول بودند، با افسرده شدن علاقه و ذوق خود را به بازی و تحرک از دست می دهند. همواره تمایل دارند که مشغول خواب و استراحت باشند و هیچ لذتی از پیاده روی یا انجام بازی نمی برند. سگ های افسرده به مرور زمان از لحاظ جسمی نیز سلامت خود را از دشت خواهند داد. اگر افسردگی سگ را به موقع تشخیص دهید، می توانید از سلامت جسمانی او محافظت کنید.

پنهان شدن در کمد

شلوغ بودن خانه برای سگ های افسرده اصلا خوشایند نیست. آن ها دوست دارند تنها باشند و در جایی خلوت با گوشه گیریو غم مخفی شوند. با سگ های افسرده مهربان باشید تا از از شما فاصله نگیرند. اگر دیدید که سگ شما در کمد پنهان می شود، باید بدانید این علامت نشان دهنده افسردگی حیوان است و دچار مشکلات روحی شده است.

لیسیدن و جویدن پنجه ها

سگ های افسرده برای اینکه به آرامش برسند و اعصابشان تسکین یابد، شروع به لیسیدن و جویدن پنجه هایشان می کنند. هر گاه سگ خود را در این حالت مشاهده کردید، باید به افسردگی او پی ببرید. لیسیدن و جویدن پنجه ها در صورتی که بیش از حد باشد، غیر عادی است و باید بلافاصله به سگ افسرده رسیدگی شود.

افزایش خواب

افزایش میزان خواب سگ در شبانه روز یکی دیگر از علائم افسردگی در این حیوان است. البته ابتدا باید بررسی کنید که دلیل زیاد شدن خواب سگ ابتلا به بیماری جسمی نباشد. بعد از انجام معاینات دامپزشکی و اطمینان از سالم بودن سگ می توان نتیجه گرفت که دلیل اصلی پرخوابی حیوان افسردگی است. در بعضی از نژادهای سگ کم کاری تیروئید خواب را افزایش می دهد. مصرف داروهای درمان کننده افسردگی سگ ها نیز خواب را افزایش می دهد.

ناله کردن و کشیدن زوزه

پرخاشگری، نگرانی، ناله کردن و کشیدن زوزه همگی جزء علائمی هستند که افسردگی سگ را نشان می دهند. زمانی که یک سگ صاحب خود، توله های خود یا دوست خود را از دست می دهد، سوگواریش را با ناله کردن و زوزه کشیدن به نمایش می گذارد.

گریه کردن سگ

برخی از سگ ها برای کم کردن نگرانی و ناراحتی های خود شروع به گریه می کنند. سگ های افسرده پس از یک دوره سکوت و گوشه گیری برای آرامش حال خود گریه می کنند و با ریختن قطرات اشک از چشم ها افسردگی آن ها معلوم می شود.

دلایل افسردگی در سگ ها

دلایل بسیار زیادی می تواند باعث به وجود آمدن افسردگی در سگ ها شود ولی یکی از شایع ترین آن ها تغییر مالکیت ناگهانی است.در چنین موارد ای اختلال می تواند کوتاه مدت باشد و یک الی دو هفته طول بکشد و در عین حال علائم شدید تری از داشتن اضطراب را نشان ندهد و این باعث تشدید افسردگی در آنها شود.سگ ها افسردگی را با روش های مختلفی تحمل می کنند و این موضوع به ویژگی های روانی آنها بستگی دارد.
یکی دیگر از علل افسردگی در سگ ها ندیدن طولانی مدت صاحب یا فوت یکی از اعضای خانواده است.سگ ها نیز همانند انسان ها نه تنها به صاحب خود وابسته هستند بلکه دوستانی هم بین هم نوعان خود دارند.از دست دادن چنین دوستانی نیز پر از احساسات سخت و دردناک برای آنها است.

ابتلا به بیماری های جسمی

گاهی اوقات دلیل افسردگی یک سگ دردهای جسمی این حیوانات‌ می باشد. در زمانی که متوجه شدید سگ شما دچار بیماری جسمی شده است، بلافاصله با بردن حیوان نزد دامپزشک مشکلات جسمانی او را حل کنید‌.‌ در صورت عدم وجود بیماری های جسمی مشکلات روحی و ذهنی سگ مورد بررسی قرار می گیرد.

ابتلا به بیماری های ذهنی و احساسی

اگر هیچ نوع بیماری جسمی در سگ ها شناسایی نشود، دلیل افسردگی  او را می توان به مشکلات و بیماری های احساسی و روحی ربط داد. برای اطمینان از این موضوع دامپزشک باید بررسی های لازم را انجام دهد.

غم و اندوه ناشی از فقدان عزیزان

سگ ها هم درست مثل انسان ها با فقدان و از دست دادن نزدیکان و عزیزان خود به سوگواری می پردازند. ممکن است کودکی با سگ هم بازی شود و برای مدتی کوتاه به دلیل شرکت در امنحانات درسی از او دور شود.‌ سگ با نبود کودک دچار تغییر روحیه شده و غمگین می شود و در پی این ناراحتی،  غم و اندوه دچار افسردگی می شود. بزرگترین بحرانی که در تشخیص افسردگی سگ ها وجود دارد این است که به دلیل عدم توانایی تکلم و صحبت کردن و درک مکالمات انسان نمی توان به سگ توضیح داد  که همبازی او فقط به طور موقتی او را ترک کرده است.

تغییرات آب و هوایی و محیطی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است منجر به افسردگی سگ ها شود، تغییر آب و هوای محیطی است که سگ در آن زندگی می کند. این نوع افسردگی با گذر زمان و عادت سگ به شرایط آبزو هوای جدید برطرف خواهد شد. تغییر دکوراسیون منزل نیز در تغییر روحیه سگ ها تاثیرگذار است  آن ها را گوشه گیر و دلسرد می کند.

ترسیدن و وارد شدن استرس به سگ

سگ ها جزء حیوانات بسیار شجاع و در عین حال مغرور می باشند و طبیعی است که ترس و استرس روحیه این حیوانات قوی را به شدت ضعیف می کند و باعث سرخوردگی آن ها می شود. غرور سگ ها اجازه نمی دهد که نشان دهد چه چیزی باعث ترس او شده است و برای حفظ شخصیت و غرور خود گوشه گیری و منزوی شدن را انتخاب می کند‌. انواع ترس در سگ ها شامل ترس از شلاق زدن، ترس از خرس، ترس از صاحبان خود، ترس از تصادف و غیره.

غمگین بودن صاحبان سگ

سگ ها از هوش بسیار بالایی برخوردار هستند و از دیرباز به وفاداری معروف می باشند. یکی از مهمترین دلایل افسردگی در سگ ها غمگین بودن صاحبان سگ است. سگ حتی ضربان قلب صاحب خود را می شناسد و درک می کند که او ناراحت است اما چون توانایی صحبت کردن و همراهی ندارد با ناراحتی و گوشه گیری آن را بروز می دهد.

ناامیدی شدن از زندگی تکراری

به طور کلی حیوانات علی رغم زندگی دلزده و یکنواختشان نباید زیاد در محیط خانه بمانند و گاهی برای جلوگیری از تضعیف روحیه باید آن ها را برای گردش و پیاده روی به محیط بیردن برد. در بسیاری از مواقع دلیل اصلی افسردگی سگ در خانه ماندن بیش از حد و زندگی تکراری می باشد.

آموزش های غلط و نا مناسب

برای تربیت سگ باید از روش های درست و صحیح آموزشی کمک گرفته شود. استفاده از روش های غلط و خشن باعث ترس، استرس و ناراحتی حیوان خواهد شد. در حین آموزش به سگ هدیه بدهید تا اعتماد به نفسش بالا برود. آموزش غلط افسردگی باعث سکوت و گوشه گیری سگ خواهد شد.

افسردگی هورمونی در سگ ها

این افسردگی مربوط به تولید بیش از اندازه هورمون های جنسی می باشد.این مورد را می توان در دوره ی بلوغ سگ نر بین 8 تا 18 ماهگی مشاهده کرد و در سگ های ماده در دوره پس از زایمان زمان هایی که رفتارهایش پر از اضطراب و پرخاشگرانه جای خود را به بی حالی و بی انگیزگی می دهد و گاهی هم ممکن است از شیر دادن به توله های خود امتناع کند.در این موارد با تغذیه و استراحت با کیفیت وضعیت و حال سگ خود را بهتر کنید.

درمان افسردگی در سگ ها

• فعالیت بدنی سگ خودرا افزایش دهید.سگ هایی که زیاد ورزش نمی کنند مستعد افسردگی هستند.اگر فکر می کنید مدت زمان پیاده روی و دویدن سگ کم است برای آن برنامه ریزی کنید.فعالیتی را پیدا کنید که سگ شما از آن لذت می برد و سعی کنید آن را یک بار در روز انجام دهید.قایم موشک بازی ،دنبال بازی و پیاده روی می تواند گزینه های مناسبی باشد.سگ های روزانه به حداقل 30 دقیقه ورزش نیاز دارند.
• زمان بیشتری را با سگ خود بگذارنید.شاید تنها دلیل افسردگی سگ شما تنهایی باشد.برای کمک به سگ خود حتما در طول روز زمان بشتری را سپری کنید.
• برای سگ خود دوست جدید پیداکنید. اگر فکر می کنید افسردگی سگ شما به تنهایی مربوط می شود، اضافه کردن سگ دیگری به خانواده ممکن است غم و اندوه را کاهش دهد. گزینه دیگر این است که ترتیبی دهید که سگ شما توسط یک سگ گردان راه برود یا او روزهای خود را در مهدکودک سگ بگذراند.
• سگ خود را آموزش دهید اگر به دنبال راه هایی برای درمان افسردگی سگ خود هستید، یک برنامه آموزشی با آن شروع کنید. این یک راه عالی برای گذراندن زمان با کیفیت با سگ شما است. انجام تمرینات اولیه اغلب می تواند به تحریک عمومی ذهنی و افسردگی ناشی از کسالت یا تنهایی کمک کند.
• نوع تمرینی که با سگ خود انجام می دهید به شخصیت و نقاط قوت او بستگی دارد. برخی از سگ ها می توانند مهارت های بسیار پیچیده ای را یاد بگیرند، مانند دویدن یک مسیر با مانع. سگ های دیگر از آموزش های ساده مانند آموزش نشستن یا ماندن سگ بهره مند خواهند شد
• بیماری های پیش زمینه ای را درمان کنید. تغییرات در رفتار ممکن است به دلیل بیمار شدن سگ شما باشد. اگر دامپزشک شما مشکلی در مورد سگ شما پیدا کرد، حتماً بلافاصله درمان آن را شروع کنید. رسیدگی به بیماری سگ شما نیز ممکن است افسردگی او را تسکین دهد.
• نیاز سگ خود به درمان را دوباره ارزیابی کنید. اگر سگ شما از داروهای ضد افسردگی استفاده کرده است، به این معنی نیست که باید برای همیشه از آنها استفاده کند.برای بسیاری از سگ ها را می توان پس از چند ماه مصرف از داروهای ضد افسردگی حذف کرد. با دامپزشک خود صحبت کنید.
• علل احتمالی افسردگی را شناسایی کنید. برای درمان افسردگی سگ خود، باید سعی کنید علت آن را شناسایی کنید. این امر منجر به حل بهتر مشکلات حیوانات می شود. با این حال، پیدا کردن علت افسردگی سگ شما همیشه آسان نیست. بهترین راه برای شروع این است که به همه چیزهایی که اخیراً در زندگی حیوان خانگی شما تغییر کرده است فکر کنید و از خود بپرسید که آیا این ممکن است سگ شما را آزار دهد یا خیر.
افسردگی یک بیماری جدی است. وضعیت روحی حیوان ارتباط مستقیمی با سلامت آن دارد. افسردگی می تواند باعث شود بدن سگ به طور جدی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. در نتیجه، این امر باعث تشدید بیماری های مزمن، اغلب آلرژی ها می شود.

انجام ورزش با سگ

افسردگی سگ ها ابتدا به صورت خفیف بروز پیدا می کند، ولی به مرور زمان شدید می شود و به مراحل خطرناک می رسد. یکی از راهکارهای درمان افسردگی سگ در مراحل خفیف و اولیه برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی ورزش کردن با این حیوانات است. البته قبل از شروع ورزش بهتر است که دامپزشک سلامت جسمی او را تایید کرده باشد. افزایش تحرک و ورزش باعث غلبه بر احساسات منفی و ترشح هورمون های شادی بخش در مغز سگ می شود. اگر دلیل افسردگی بی توجهی صاحب سگ باشد با ورزش کردن همراه سگ اعتماد به نفس و روحیه حیوان قوی خواهد شد.

برقراری ارتباط با سگ های دیگر

سگ افسرده را به جایی ببرید که سگ های سالم و تمیز زندگی می کنند تا با برقراری رابطه با آن ها روحیه سگ افزایش پیدا کند. به طور کلی سگ ها با برقراری ارتباط با سگ های دیگر شادتر می شوند و روحیه غمگین بودن از آن ها دور می شود.

توجه کمتر به سگ افسرده

یکی از راهکارهایی که منجر به درمان افسردگی در سگ ها می شود، توجه کمتر به حیوان است. توجه فقط در صورتی مفید است که به اندازه باشد. زمانی که بیش از حد به سگ افسرده توجه شود، او به روال غمگین بودن خود ادامه می دهد‌ اجازه دهید که در احساس امنیت و آرامش اعتماا به نفس از دست رفته حیوان دوباره به او برگردد و کارهایی مانند غذا خوردن را به تنهایی انجام دهد.

مشاوره با دامپزشک

اگر هیچ کدام از روش ها و راهکارهایی که معرفی کردیم در درمان افسردگی سگ موثر واقع نشد، باید درباره مشکل حیوان با یک دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک برای درمان افسردگی سگ داروهای ضد افسردگی تجویز خواهد کرد. چون در صورت حاد بودن افسردگی چاره ای به جز درمان دارویی وجود ندارد‌‌. فلوکستین دارویی است که باید به مدت شش ماه الی یک سال مصرف شود تا به نتیجه کامل برسد. علاوه بر مصرف دارو رفتار شناسان حیوانات هم به درمان افسردگی سگ کمک می کنند‌ و با استفاده از تمرین های روان شناسی سلامت روح و روان او را تضمین می کنند. علائم بهبودی سگ با تکان دادن دم همراه است‌. این علامت امیدوار کننده است و نشان می دهد که درمان ها مفید بوده اند. برای تشویق سگ به او تکه استخوانی هدیه بدهید‌.

دلیل افسردگی سگ ها بعد از زایمان چیست؟

یکی از دلایل افسردگی در سگ ها افسردگی پس از زایمان است. زمانی که سگ باردار وضع حمل می کند، درد زایمان زیادی را متحمل می شود.از طرفی کم توجهی نیز باعث ناراحتی حیوان خواهد شد‌. اکثر سگ ها پس از زایمان دچار حالت های روحی غمگین می شوند و کم کم افسردگی به سراغ آن ها می آید.

آیا سگ های خیابانی هم افسرده می شوند؟

سگ های خیابانی در زمان زایمان با مشکلات متعددی همراه هستند و برای حفظ جان و سلامتی توله های آن ها هیچ ضمانتی وجود ندارد. نگرانی از سلامتی توله ها، سخت پیدا شدن غذا، تامین غذای مورد نیاز توله ها و همه مشکلات در کنار هم نگرانی سگ ها را چندین برابر می کند‌. به همین دلیل آمار افسردگی در بین سگ های خیابانی به مراتب بیشتر از سگ های دیگر است. کشته شدن سگ های خیابانی توسط انسان ها روحیه سگ های خیابانی دیگر را نیز از بین می برد و باعث افسرده شدن آن ها می شود.

bitly.comshorturl.atcutt.ly
did.lirb.gyrebrandly
t.lyhttps://n9.cl/urlshortner.org
sniply.io

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من یه سگ رو پیدا کردم که گمشده یا صاحابش اونو ول کرده خیلی افسرده اس بازی نمیکنه گریه میکنه چیزی نمیخوره نمیدونم چیکار کنم دائم دمش پایینه و حالت استرسی داره به نظرتون چی کار کنم !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا