محل تبلیغ شما
سگنگهداری

آلرژی و حساسیت به موی سگ

حساسیت به موی سگ یکی از شایعاتی است که برخی از مردم به آن باور دارند، و این شایعه ای کاملا نادرست است، به دلیل اینکه حساسیتی که خانم ها و آقایان با نزدیک شدن به سگ دچار آن می شود مربوط به موی سگ نیست بلکه، پروتئین بدن سگ است که باعث ایجاد حساسیت در این افراد می شود. اگر شما یک سگ خانگی دارید لازم است تا آخر مطلب با ما همراه شوید تا با نکات و خطرات حساسیت به موی سگ آشنا شوید.

شایعات حساسیت به موی سگ 

شایعات بسیاری در مورد حیوانات خانگی مثل سگ و گربه وجود دارد، شایعاتی مثل اینکه موی سگ و یا حتی گربه باعث نازایی در زنان می شود که هیچ دلیل علمی برای آن وجود ندارد. باور افراد به این شایعات باعث می شود تا از داشتن یک حیوان خانگی خوب محروم شوند. به غیر از آن، این را هم باید گفت که وجود پروتئین های حساسیت زا در بدن سگ عامل ایجاد حساسیت برای خود و خانواده تان است نه موی سگ، پس قبل از خرید و نگهداری سگ خانگی، لازم است تا در مورد نژاد سگ و نحوه نگهداری از آن مطلع شوید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

حساسیت به موی سگ

آیا موی سگ باعث حساسیت و بیماری می شود؟

همانطور که پیشتر گفته شده حساسیت ایجاد شده در افراد مربوط به موی سگ نیست بلکه به دلیل ترشح پروتئین در بخش های مرده پوست، ادرار و بزاق دهان سگ می باشد که سیستم ایمنی برخی از افراد با در معرض قرار گرفتن این پروتئین ها، دچار حساسیت می شود.

نوشته های مشابه

نکته دیگری که پیشتر گفتیم، دقت در انتخاب نژاد سگ است به این خاطر که پروتئین ترشح شده از بدن نژادهای مختلف سگ با یکدیگر فرق می کند و هر یک از این نژاد های سگ بیشتر یا کمتر در افراد حساسیت ایجاد می کند. برخی از نژاد های سگ حساسیت شدیدی در افراد به وجود می آورد  به گونه ای که چشم برخی از افراد از فاصله چند متری دچار حساسیت می شود. برخی از حساسیت های که نژادهای مختلف سگ در افراد به وجود می آورد به شرح زیر می باشد:

  • قرمز شدن محل لیسیده شده توسط سگ
  • احساس خارش شدید بینی و چشم
  • دون دون شدن پوست صورت، گردن و قفسه سینه
  • سرفه مکرر در حین قرار گرفتن در نزدیکی سگ
  • به وجود آمدن حساسیت و التهاب های پوستی در کودکان
  • احساس خفگی در افرادی که آسم دارند

نکات مهم در مورد حساسیت به موی سگ 

اگر می خواهید از سگ در محیط خانه خود نگهداری کنید لازم است تا به دو نکته در مورد حساسیت به موی سگ توجه کنید، این دو نکته به صورت زیر می باشد:

  • اگر دوستان و آشنایانتان به بیماری آسم مبتلا هستند قبل از اینکه وارد محیط خانه تان شوند، به داشتن سگ در محل زندگی تان اشاره کنید چرا که به احتمال زیاد با داشتن حساسیت به موی سگ دچار حملات آسمی می شوند. افرادی که خود دارای بیماری آسم هستند، فقط از نژادهای خاصی از سگ می توانند نگهداری کنند که کمترین میزان حساسیت را به وجود می آورد به این دلیل که افراد که آسم دارند با داشتن سگ خانگی نیاز به مصرف بیشتر دارو پیدا می کنند که این مصرف بیشتر دارو عوارض جانبی بسیاری برای فرد به وجود می آورد.
  • این موضوع که کودکان و نوزادان نباید هرگز در کنار سگ خانگی زندگی کنند به دلیل اینکه احساس حساسیت خود را بروز نمی دهند، اشتباه است چرا که نوزاد یا کودک در صورتی که بدنشان دچار حساسیت شود اقدام به دور کردن سگ می کنند. دوم اینکه تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن آلرژی و ایمونولوژی بالینی انگلستان نشان می دهد که کودکان و نوزادانی که در کنار سگ بزرگ می شوند، کمتر در آینده دچار حساسیت و بیماری های تنفسی می شوند.

آیا موی سگ باعث بیماری می‌شود؟

موی سگ به خودی خود باعث بیماری نمی شود. موی سگ درست مثل انسان بوده و از جنس کراتین است اما وجود برخی قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها بر روی موی سگ باعث ایجاد بیماری در فرد می شود. 

هنگامی که از نگهداری سگ‌ها و تماس با آن‌ها می‌پردازیم، یکی از مواردی که ممکن است نگرانی برانگیز باشد، اثر موی سگ بر سلامت انسان است. اکثر مردم می‌پرسند آیا موی سگ می‌تواند منبعی برای بیماری‌ها باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: موی سگ به تنهایی نمی‌تواند باعث بیماری شود، اما باعث واکنش‌های آلرژیک و دیگر مشکلاتی می‌شود.

موی سگ‌ها ممکن است باکتری‌ها، قارچ‌ها، و حتی حشرات موذی مانند کرم‌ها را به خانه شما منتقل کند، ولی با این حال، این مسئله نیاز به نگرانی ندارد اگر به بهداشت مناسب و مراقبت از سگ خود پرداخته باشید. بهترین راه برای جلوگیری از انتقال عوامل موجب بیماری از موی سگ، نگهداری مناسب از سگ و محیط اطرافش است. بنابراین، برای جلوگیری از وقوع مشکلات بهداشتی ناشی از موی سگ، پیشنهاد می‌شود تا سگ خود را به طور منظم شستشو دهید و از محصولات بهداشتی مناسب برای حفظ پوست و موی سگ استفاده کنید.

در نهایت، لازم است به یاد داشت که موی سگ به تنهایی باعث بیماری نمی‌شود، ولی با مراقبت مناسب از سگ و تمیز کردن محیط اطراف، می‌توانید از به حداقل رساندن خطرات ناشی از آن اطمینان حاصل کنید. بنابراین، به جای اینکه نگران موی سگ باشید، تمرکز خود را بر روی نگهداری مناسب و بهداشت مناسب قرار دهید تا از سلامتی خود و خانواده خود محافظت کنید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا